Hoofdmenu

Ververs Foundation


Designed by:
SiteGround web hosting Joomla Templates
Ververs Foundation Homepage
Ververs Award PDF Print E-mail
Geschreven door Administrator   
dinsdag, 22 januari 2013 18:29

In januari 2013 hebben de Ververs Foundation en SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling) het initiatief genomen tot de instelling van de Ververs Award, een stimuleringsprijs voor inspirerende onderwijsvisies.
 

De Ververs Award is in het leven geroepen om het inhoudelijk gesprek over ons toekomstige onderwijs op gang te brengen en te houden. Wat is in de toekomst voor leerlingen de moeite waard om te leren?
 

Zie www.verversaward.nl

Laatst aangepast op dinsdag, 22 januari 2013 18:33
 
De Toekomst Telt PDF Print E-mail
Geschreven door Administrator   
zondag, 01 januari 2012 00:00

Rekenen en wiskunde zijn kernvakken in het Nederlandse onderwijs.
 

De verdere ontwikkeling van het reken- en wiskundeonderwijs is gebaat bij een systematische toekomstgerichte verkenning van de inhoud van dit onderwijs. De SLO heeft de verkenning uitgevoerd, resulterend in het rapport “De Toekomst Telt” .
 

De studie is toegespitst op het funderend onderwijs (leerlingen van 4 tot 14/15 jaar). De doelen van het reken- en wiskundeonderwijs worden geplaatst in de brede context van een samenleving die doortrokken is van de informatie- en communicatietechnologie, waarin sociale en communicatieve vaardigheden essentieel zijn voor een volwaardige participatie en waarin natuurwetenschappen en technologie speerpunten van beleid zijn.
 

Informatie bij SLO, Postbus 2041, 7500 CA Enschede; tel. (053) 4840 206; www.slo.nl; E-mail Dit e-mail adres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

Laatst aangepast op dinsdag, 22 januari 2013 18:29
 
Webquests-project naar SLO PDF Print E-mail
Geschreven door Administrator   
zaterdag, 01 oktober 2011 00:00

De Ververs Foundation heeft in oktober 2011 het succesvolle webquests-project en de bijbehorende website (www.webquests.nl) overgedragen aan SLO, het nationaal expertise- centrum voor leerplanontwikkeling. Alle webquests van de website zijn opgenomen in het leermiddelenplein van SLO (www.leermiddelenplein.nl).

Laatst aangepast op dinsdag, 22 januari 2013 18:25
 
WebQuests.nl - grote schoonmaak PDF Print E-mail
Geschreven door Administrator   
vrijdag, 28 mei 2010 09:05

Vanuit het WebQuest-project wordt momenteel een grote schoonmaakactie uitgevoerd. Iedere WebQuests wordt opnieuw beoordeeld. Daarbij wordt gelet op de actualiteit van inhoud en bronnen, maar ook op de technische kwaliteit. Verder wordt geprobeerd om zoveel mogelijk SchoolTV-beeldbank filmpjes op te nemen in de inleiding van iedere WebQuest. Dit om de (a) confrontatie met het onderwerp te verbeteren en om de leerlingen (b) nog meer te motiveren voor de inhoud van de WebQuests.

 

Inmiddels zijn diverse WebQuests verwijderd dan wel structureel aangepast (bijvoorbeeld: WebQuest "Criminaliteit en Vandalisme" of "Ontwerp je eigen dierentuin"). Naar verwachting zullen er nog meer WebQuests worden verwijderd. Dit geldt natuurlijk niet voor de kwalitatief goede en populaire WebQuests, maar wel voor de WebQuests met verouderde bronnen of WebQuests die inhoudelijk veel overlap met elkaar vertonen (Tweede Wereldoorlog, milieu, afval, etc.).

 
 
Resultaten onderzoek gebruikersevaringen basisschoolleerkrachten PDF Print E-mail
Geschreven door Administrator   
donderdag, 11 maart 2010 00:00

In het kader van haar bachelor afstudeeropdracht heeft Nicole de Kuyper onderzoek gedaan naarde gebruikerservaringen van leerkrachten met WebQuests. Vandaag (11-03-2010) heeft ze de resultaten van het onderzoek gepresenteerd.

Er is al veel onderzoek gedaan naar het leren met WebQuests, en dan met name naar de vraag of leerlingen aan de hand van WebQuests meer leren, dan wanneer ze geen gebruik van WebQuests maken. Om een WebQuest tot een succes te maken, moet de leerkracht echter wel in staat zijn deze op de juiste manier in te zetten. In dit onderzoek is gekeken naar de gebruikservaringen die leerkrachten met WebQuests hebben en welke problemen daarbij naar voren komen. Veel leerkrachten blijken moeite te hebben met de implementatie van WebQuests in het curriculum. Dit komt wellicht doordat ze niet beschikken over de juiste kennis en vaardigheden.

 

In dit onderzoek is vastgesteld welke kennis en vaardigheden nodig zijn voor het gebruik van WebQuests in het onderwijs en aan de hand daarvan is een vragenlijst opgesteld. Hieruit komt naar voren dat er weinig verschil bestaat tussen de groep leerkrachten die met WebQuests werkt en de groep die dit niet doet. Uit de daarna gehouden interviews komt echter wel naar voren dat er een aantal verschillen bestaat tussen de manier waarop de leerkrachten tegen onderwijs aankijken. Daarnaast komt er een aantal problemen naar voren waar tegenaan gelopen wordt. De leerkrachten die nog nooit met een WebQuest gewerkt hadden, zien het wel zitten om het in de toekomst te gaan gebruiken, maar ook zij geven nog een aantal punten aan waar zij tegenaan lopen.


Hieronder vind je links naar de onderzoeksmaterialen.

 
WebQuest-onderzoek PDF Print E-mail
Geschreven door Administrator   
donderdag, 10 december 2009 13:46

In samenwerking met de faculteit gedragswetenschappen heeft het Ververs Foundation een bacheloronderzoeksopdracht geformuleerd. Doel van het onderzoek is inzicht te krijgen in de vraag: "op welke wijze worden WebQuests door basisschoolleerkrachten in het leerkracht gebruikt?" Het onderzoek wordt uitgevoerd door N. de Kuyper. We zijn erg geïnteresseerd in uw reactie. Vandaar het vriendelijke verzoek om de ontwikkelde enquête in te vullen.

 

Laatst aangepast op donderdag, 10 december 2009 13:48
 
<< Start < Vorige 1 2 3 Volgende > Einde >>

Pagina 1 van 3

Klok

Ulti Clocks content

Wie is online?

We hebben 1 gast online